Kvarner newsletter / broj 29

Muzej moderne i suvremene umjetnosti
Rijeka u znaku pop-art ikona

Riječka publika premijerno može uživati u djelima najvećih američkih pop-art ikona poput Andyja Warhola, Johna Chamberlaina, Roya Lichtensteina, Toma Wesselmanna, Jamesa Rosenquista i Roberta Rauschenberga, čiji će radovi do 24. lipnja biti izloženi u riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti.

U riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti do 24. lipnja traje velika izložba “Splendid Pop” na kojoj su izloženi radovi najistaknutijih predstavnika američkog pop-arta. Djela pop-art ikona Johna Chamberlaina, Roya Lichtensteina, Toma Wesselmanna, Jamesa Rosenquista, Roberta Rauschenberga i najslavnijeg među njima Andyja Warhola sigurno će na izložbu privući veliki broj posjetitelja.

Sva djela prezentirana na izložbi vlasništvo su ljubljanske galerije Visconti Fine Art. Riječ je o radovima nastalim u razdoblju od šezdesetih godina prošlog stoljeća kada su pop-artisti dosegli vrhunac umjetničkog izražavanja pa sve do recentnih djela iz prvog desetljeća XXI. stoljeća.
Publika će moći vidjeti i neke pop-artistističke radove vezane uz područje bivše Jugoslavije. Naime, pomalo se zaboravlja da su neki od pop-artista, među drugim poznatim svjetskim umjetničkim imenima, bili angažirani u promidžbi Zimskih olimpijskih igara u Sarajevu 1984. godine. Od niza grafika nastalih u tu svrhu na riječkoj se izložbi mogu vidjeti Warholov “Speedskater” te Rosenquistovi “Ice Point” i “Balls”.

Od ostalih se radova izdvajaju četiri Rauschenbergova bakropisa, kao i Wesselmannovi radovi rađeni u kombiniranoj rijetko korištenoj tehnici čelika i emajla u kojoj je izrađena njegova poznata serija aktova. Kontroverzni i uvijek zanimljiv Warhol predstavljen je serijom od deset serigrafija glumačke ikone i simbola pop-arta Marilyn Monroe. Riječ je o slavnim prikazima s pečatom “Sunday B. Morning” i natpisom “Fill in your own signature” na poleđini rada, a osim njih taj je kontroverzni umjetnik predstavljen i serigrafijama “Flowers”, “Martha Graham”, “Space fruit: still life” te “Ladies and gentlemen”. Sve su to prepoznatljiva djela američkog pop-arta koja se nalaze u poznatim svjetskim galerijama i muzejima.

Pop-art se pojavio sredinom pedesetih godina u Engleskoj, a tijekom šezdesetih prihvatili su ga i američki umjetnici i preokrenuli dotadašnje shvaćanje umjetnosti. Inspirirani ikonografijom masmedija i popularne kulture, oni motive pronalaze u onome što se do tada smatralo umjetnički nebitnim, nepotrebnim i banalnim. Najčešće su se bavili ilustracijama, modnim dizajnom, slikanjem plakata i stripova te kreiranjem industrijskog dizajna i komercijalnih predmeta, a tehnike kojima su se služili, poput sitotiska, svrstavane su u komercijalne, a ne umjetničke. Bio je to pokret koji je donio novi pogled na život i umjetnost, a kritički i satirički odnos prema potrošačkom društvu u načinu rada i djelovanja ocjenjivan je agresivnim i vulgarnim.